Myoskeletární medicína

Myoskeletální /manuální/ medicína je obor, zabývající se diagnostikou a léčbou funkčních poruch pohybového aparátu – páteře a kloubů.
K tomuto účelu využívá manuální /ruční/ metody: manipulace a mobilizace.
Při manipulační a mobilizační terapii dochází k šetrnému navrácení kloubů do správného postavení a tím k obnovení jejich normální funkce. Tyto manuální techniky nacházejí uplatnění u poruch funkce pohybového aparátu – jedná se o blokády periferních čili končetinových kloubů, stejně tak blokády v oblasti páteře.
Všechny tyto techniky mají jedno společné – působí reflexně a pokud jsou účinné, působí prakticky okamžitě. To však zcela neplatí u chronických a zanedbaných bolestivých stavů pohybového aparátu, kdy pak pacient musí docházet k léčbě opakovaně.
Zdrojem vertebrogenních /páteřních/ potíží projevujících se bolestmi v zádech a omezením pohybu je nejčastěji samotná páteř. Dalšími příčinami bolestí v zádech mohou být onemocnění vnitřních orgánů, např.: srdeční infarkt, vředová choroba žaludku a dvanácterníku, gynekologická onemocnění včetně ledvin.
Bolest páteře je vždy signálem, že něco není v pořádku, proto by se měla řešit
co nejdříve.

Kdy provádíme manipulaci a mobilizaci:

• omezená hybnost a bolestivost končetinových kloubů:
    HK – ramena, lokty, zápěstí
    DK – kyčle, kolena, hlezna
  • omezená hybnost a bolestivost páteře: krční, hrudní, bederní a křížová část páteře
  • zvýšené svalové napětí na páteři i končetinách působící bolest
  • bolesti hlavy a závrativé stavy při poruchách krční páteře
  • bolesti na hrudníku vyzařující z páteře
  • bolesti, brnění končetin jejichž příčinou je opět určitý úsek páteře

Příčiny neúspěchu této metodiky pramení ze špatné indikace nebo nesprávně provedené techniky lékařem.